Skip to content. Skip to navigation
Personal tools
Sections

ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΟΣ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ Κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ - 41Η ΚΛΗΡΙΚΟΛΑΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ

Document Actions
  • 2 Ιουλίου 2012

    ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΟΣ ΟΜΙΛΙΑ

     

    ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ

    ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ Κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

     

    ΔΕΥΤΕΡΑ,  2 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012

     

    41Η ΚΛΗΡΙΚΟΛΑΪΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ

     

    Phoenix, AZ

    1. Εἰσαγωγή

    Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί ἡ Ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καί Πατρός καί ἡ Κοινωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μᾶς συγκέντρωσε ἀκόμη μία φορά στήν ἀνά διετία Ἐκκλησιαστική Σύναξη, ἡ ὁποία εἶναι γνωστή ὡς Κληρικολαϊκή Συνέλευση τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς. Στά ἐνενήντα ἔτη τῆς ζωῆς τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς μας, ἡ παροῦσα εἶναι ἡ 41η Διετής Κληρικολαϊκή Συνέλευση. Γνωρίζουμε, βεβαίως, ὅτι ἡ Ἀρχιεπισκοπή μας, ὡς Ἑλληνική Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία στήν Ἀμερική, εἶναι πολύ παλαιότερη. Πράγματι, ξεκίνησε σέ ἐμβρυακή μορφή στά μέσα τοῦ 18ου αἰῶνος, κατόπιν ἀναβαθμίσθηκε σημαντικά στά μέσα τοῦ 19ου αἰῶνος, αὐξήθηκε ἐντυπωσιακά στή δεκαετία τοῦ 1890, καί τέλος ἱδρύθηκε ἐπισήμως στίς ἀρχές τοῦ 20οῦ αἰῶνος, συγκεκριμένα στίς 17 Σεπτεμβρίου 1921.

    Σήμερα, συνερχόμεθα στήν Κληρικολαϊκή Συνέλευσή μας μέ τίς πατρικές εὐλογίες καί τίς θερμές προσευχές τοῦ βαθύτατα σεβαστοῦ, θαυμαστοῦ καί προσφιλεστάτου μας Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου. Ἑνός Πατριάρχου, ὁ ὁποῖος εἶναι μονίμως κοντά μας πνευματικῶς καί προσφέρει ἀφειδῶς τήν πατρική ἀγάπη καί σοφή καθοδήγησή του στήν προσπάθειά μας νά προβάλλουμε τήν Ὀρθόδοξο Πίστη μας στό Δυτικό Ἡμισφαίριο. Τοῦ προσφέρουμε μέ ταπείνωση τήν βαθειά εὐγνωμοσύνη καί ἀφοσίωσή μας, μαζί μέ τίς ὁλόθερμες εὐχές καί προσευχές μας ἐπ’ εὐκαιρίᾳ τῆς 20ῆς ἐπετείου του ὡς Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης καί Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου.

    Βαρθολομαίου τοῦ Παναγιωτάτου καί Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου πολλά τά ἔτη!

    Σήμερα, ἐπ’ εὐκαιρίᾳ αὐτῆς τῆς ἱερᾶς συνάξεως, ἐκφράζουμε τήν εὐγνωμοσύνη μας στόν Θεό γιά τόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη μας. Ἐκφράζουμε, ἐπίσης, τήν εὐγνωμοσύνη μας στόν Κύριο καί Θεό μας γι’ αὐτή τήν 41η Διετῆ Κληρικολαϊκή Συνέλευση, τῆς ὁποίας κεντρικό θέμα εἶναι: Ὁ Θεός μᾶς ἐδιάλεξε καί μᾶς ὥρισε νά πορευθοῦμε καί νά φέρουμε καρπό. Ἡ εὐγνωμοσύνη μας σχετίζεται, βεβαίως, μέ τίς πολλές καί συνεχεῖς δωρεές τοῦ Θεοῦ στόν καθένα μας καί σέ ὅλους μας, καθώς καί σέ ὁλόκληρη τήν Ἐκκλησία στή διάρκεια τῆς ζωῆς μας. Ἡ εὐγνωμοσύνη μας σχετίζεται ἐπιπλέον καί συγκεκριμένα μέ τίς δωρεές τίς ὁποῖες ἐλάβαμε στά δύο ἔτη πού μεσολάβησαν μεταξύ τῆς τελευταίας Κληρικολαϊκῆς μας στήν Atlanta, Georgia, τό 2010 καί τῆς παρούσης στήν πόλη Phoenix, Arizona. Στήν παροῦσα περίπτωσή μας, ἡ ἀκόλουθη προτροπή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στούς Θεσσαλονικεῖς ἰσχύει ἀπολύτως: Ἐν παντί εὐχαριστεῖτε· τοῦτο γάρ θέλημα Θεοῦ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ εἰς ὑμᾶς (Α΄ Θεσ. 5:18). Ἐν παντί εὐχαριστεῖτε. Ἡ χρονική περίοδος μεταξύ τῶν ἐτῶν 2010 καί 2012 εἶναι πλήρης περιστάσεων καί γεγονότων γιά τά ὁποῖα πρέπει νά εὐχαριστήσουμε τόν Θεό. Ἐπιτρέψατέ μου νά ἀναφέρω, ἐπιλεκτικά, ὁρισμένα ἐξ  αὐτῶν μέ πνεῦμα εὐχαριστίας πρός τόν Θεό.

    2. Εὐχαριστία

    1) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τήν ὄντως διακεκριμένη ἀρχιερατική προσφορά στήν Ἐκκλησία μας τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου πρώην Πιττσβούργου κ. Μαξίμου. Μετά ἀπό 33 ἔτη ἀληθινῆς ἀποστολικῆς προσφορᾶς στήν Ἱερά Μητρόπολη Πιττσβούργου, ἀρχικῶς ὡς Ἐπισκόπου καί κατόπιν ὡς Μητροπολίτου, ἐσυνταξιοδοτήθη τόν Σεπτέμβριο 2011 διά λόγους ὑγείας. Τοῦ ὀφείλουμε πολλά γιά τήν ἀποφασιστική συμβολή του στό θεολογικό, τό ποιμαντικό καί τό οἰκουμενικό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας μας. Προσευχόμεθα, δέ, ὁ Θεός νά τοῦ προσφέρῃ τίς ἄφθονες εὐλογίες Του κατά τά ἔτη τοῦ ἐφησυχασμοῦ του.

    2)  Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τόν νέο Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πιττσβούργου κ. Σάββα, ὁ ὁποῖος ἐξελέγη ἀπό τήν Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδο τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου μας στίς 3 Νοεμβρίου 2011, καί ἐνεθρονίσθη στίς 8 Δεκεμβρίου 2011. Προσευχόμεθα ὁ Χριστός, ὁ Κύριός μας, νά τόν εὐλογῇ πλουσίως στήν νέα του ἀρχιερατική διακονία, ὅπως τόν εὐλόγησε στά δέκα ἔτη κατά τά ὁποῖα διετέλεσε Ἐπίσκοπος Τρωᾶδος καί Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς μας.

    3) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τόν νέο Ἐπίσκοπο ὁ ὁποῖος προσετέθη στίς τάξεις τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς. Ὁ Ἀρχιγραμματεύς τῆς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου μας, Ἀρχιμανδρίτης κ. Σεβαστιανός Σκορδαλλός, ἐξελέγη Ἐπίσκοπος Ζήλων στίς 2 Δεκεμβρίου 2011 ὑπό τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου μας. Ἐξακολουθεῖ νά ὑπηρετῇ στήν ἴδια θέση καί βεβαίως τοῦ εὐχόμεθα εὐλογημένη παρά Θεοῦ διακονία.

    4) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τούς νέους κληρικούς οἱ ὀποῖοι ἐχειροτονήθησαν τήν περίοδο 2010-2012. Πρόκειται γιά 41 χειροτονίες εἰς Διάκονον καί γιά 28 εἰς Πρεσβύτερον. Πρόκειται γιά νέο, πολύτιμο, ἱερατικό αἷμα πού μέ τήν χάρη τοῦ Θεοῦ εἰσέρευσε στό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας.

    5) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τή ζωή καί τό ἔργο τῶν κληρικῶν μας οἱ ὁποῖοι μετά ἀπό μακρά ἔτη πιστῆς διακονίας ἀπεδήμησαν εἰς Κύριον τά τελευταῖα δύο ἔτη. Οἱ ἀείμνηστοι αὐτοί κληρικοί δέν ἀνήκουν πλέον στήν ἐπίγεια στρατευμένη Ἐκκλησία, ἀλλά στήν ἐπουράνια θριαμβεύουσα Ἐκκλησία. Εἶναι συνολικά 22, οἱ ἑξῆς:

    10 Ἰουλίου – 31 Δεκεμβρίου 2010

    Ἀρχιμ. Κύριλλος Loeb / 4 Σεπτεμβρίου 2010

    Αἰδ. Κωνσταντῖνος Μιχόπουλος / 8 Σεπτεμβρίου 2010

    1 Ἰανουαρίου – 31 Δεκεμβρίου 2011

    Αἰδ. Γεώργιος Παπαποστόλου / 2 Ἰανουαρίου 2011

    Αἰδ. Ἐμμανουήλ Σ. Μεταξᾶς / 23 Φεβρουαρίου 2011

    Αἰδ. Ἰωάννης Ἀσημακόπουλος / 17 Μαρτίου 2011

    Αἰδ. Ἠλίας Κατρᾶς / 24 Ἀπριλίου 2011

    Αἰδ. Γεώργιος Γάλλας / 15 Μαΐου 2011

    Αἰδ. Νικόλαος Μαγούλιας / 6 Ἰουνίου 2011

    Αἰδ. Ἀντώνιος Μοσχονᾶς / 13 Αὐγούστου 2011

    Αἰδ. Γεώργιος Παπαδέας / 18 Νοεμβρίου 2011

    Αἰδ. Θεόφιλος Π. Θεοφιλόπουλος / 16 Δεκεμβρίου 2011

    1 Ἰανουαρίου – 10 Ἰουνίου 2012

    Αἰδ. Ἀναστάσιος Διακοβασίλης / 17 Ἰανουαρίου 2012

    Αἰδ. Βασίλειος Κίσσας /  29 Ἰανουαρίου 2012

    Ἀρχιμ. Ἰερεμίας Μονιός / 23 Φεβρουαρίου 2012

    Αἰδ. Ἀναστάσιος Μπέντης /  25 Φεβρουαρίου 2012

    Αἰδ. Δημήτριος Δημόπουλος / 17 Μαρτίου 2012

    Αἰδ. Ἰωάννης Κεφαλᾶς / 8 Ἀπριλίου 2012

    Αἰδ. Ἰωάννης Ἀργυρός / 10 Ἀπριλίου 2012

    Ἀρχιμ. Ἀλέξανδρος Κιλές / 7 Ἰουνίου 2012

    Αἰδ. Στυλιανός Μαρκαντώνης / 9 Ἰουνίου 2012

    Αἰδ. Προκόπιος Νίκας / 10 Ἰουνίου 2012

    Αἰδ. Μιχαήλ Γιαχνῆς / 24 Ἰουνίου 2012

    Αἰωνία ἡ μνήμη αὐτῶν!

    Ἐπίσης ἄς εἶναι αἰωνία ἡ μνήμη καί τριῶν ἀδελφῶν Ὀρθοδόξων Ἱεραρχῶν στίς ΗΠΑ οἱ ὁποῖοι ἀπεβίωσαν κατά τό ἴδιο χρονικό διάστημα. Εἶναι οἱ ἑξῆς:

    - Μητροπολίτης Ἀμισσοῦ κ. Νικόλαος, Ἐπικεφαλῆς τῆς Καρπαθο-Ρωσσικῆς Ἐπισκοπῆς στίς ΗΠΑ ὑπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο,

    - Μητροπολίτης Εἰρηνουπόλεως κ. Κωνσταντῖνος, Ἐπικεφαλῆς τῆς Οὐκρανικῆς Ἐπισκοπῆς στίς ΗΠΑ, ἐπίσης ὑπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο μας, καί

    - Μητροπολίτης Χριστοφόρος, ἐπί κεφαλῆς τῆς παρουσίας τοῦ Σερβικοῦ Πατριαρχείου στίς ΗΠΑ.

    6) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τή συμφωνία πού ἐπετεύχθη μεταξύ τῆς Λιμενικῆς Ἀρχῆς Νέας Ὑόρκης / Νέας Ἰερσέης καί τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς μας γιά τήν ἀνοικοδόμηση τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Νικολάου στόν χῶρο τοῦ Παγκοσμίου Ἐμπορικοῦ Κέντρου (WTC), τοῦ γνωστοῦ ὡς Ground Zero. Τό βασικό συμφωνητικό ὑπεγράφη τόν παρελθόντα Ὀκτώβριο καί τά νομικά ἔγγραφα τά ἀφορῶντα στήν ὁλοκλήρωση τῶν πολλῶν τεχνικῶν λεπτομερειῶν ἀναμένονται σύντομα. Ἡ τοποθεσία τῆς Ἐκκλησίας στή διεύθυνση 130 Liberty Street, ἀποτελεῖ ἕνα ἐκ τῶν πλέον πλεονεκτικῶν σημείων διότι βρίσκεται στόν ἴδιο δρόμο καί ἀκριβῶς ἀπέναντι ἀπό τό ἱστορικό Μνημεῖο στό Ground Zero. Προσευχόμεθα νά ἀνατείλῃ σύντομα ἡ ἡμέρα κατά τήν ὁποία θά δοῦμε τόν νέο Ἱ. Ναό τοῦ Ἁγίου Νικολάου νά ὀρθώνεται ἀνάμεσα στούς οὐρανοξύστες, προσφέροντας τήν καλύτερη θέα τοῦ ἀληθινοῦ οὐρανοῦ τῆς παρουσίας, χάριτος καί εἰρήνης τοῦ Θεοῦ! Πρέπει ὅλοι νά ἐργασθοῦμε γιά νά ἔλθῃ ἡ ἡμέρα αὐτή, καθώς ἡ ἀνοικοδόμηση τοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Νικολάου δέν εἶναι τοπικό ζήτημα, ἀλλά παν-Ἀμερικανικό, μάλιστα διεθνές.

    7) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τήν ὕπαρξη τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἡ ὁποία ἑορτάζει 75 ἔτη τεραστίας προσφορᾶς στήν Ἐκκλησία μας. Αὐτά τά ἑβδομήντα-πέντε ἔτη ἔδωσαν στήν Ἀρχιεπισκοπή ἕνα μεγάλο ἀριθμό ἀφοσιωμένων, δυναμικῶν καί δημιουργικῶν κληρικῶν. Ὁ Τίμιος Σταυρός, τή στιγμή κατά την ὁποία μή Ὀρθόδοξες Θεολογικές Σχολές ἀντιμετωπίζουν σημαντικές ἀπώλειες στίς ἐγγραφές καί στόν ἀριθμό σπουδαστῶν, συνεχίζει νά προοδεύῃ σταθερά μέ ὅλο καί αὐξανόμενο ἀριθμό σπουδαστῶν, ὑποψηφίων κληρικῶν. Μέ εὐγνωμοσύνη χαιρετίζουμε τό γεγονός ὅτι ἡ τάξη ἡ ὁποία θά ἀρχίσῃ τίς σπουδές της στήν Θεολογική μας Σχολή ἐφέτος τόν Σεπτέμβριο θά ἀποτελεῖται ἀπό περισσοτέρους τῶν πενήντα σπουδαστῶν, πού εἶναι ἀριθμός ρεκόρ γιά τήν Σχολή.

    8) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τήν Φιλόπτωχο Ἀδελφότητα Κυριῶν, ἡ ὁποία ἑορτάζει ἐφέτος 80 λαμπρά ἔτη συνεχοῦς μερίμνης στοργῆς καί φιλανθρωπίας. Πρόκειται περί ἑνός ἐντυπωσιακοῦ «στρατοῦ» ἀποτελουμένου ἀπό περισσότερες από 27,000 Κυρίες σέ ὅλη τήν ἐπικράτεια. Οἱ Κυρίες αὐτές διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στή ζωή καί στίς δραστηριότητες τῶν Ἐνοριῶν μας. Ἐκτός ἀπό τά πολλά μόνιμα προγράμματα καί τίς δραστηριότητες ἐξωτερικῆς βοηθείας, εἶναι πάντοτε ἕτοιμες νά συμβάλλουν σέ περιπτώσεις ἀντιμετωπίσεως καταστροφικῶν γεγονότων ὅπως ἦτο ἡ τρομοκρατική ἐπίθεση τῆς 11ης Σεπτεμβρίου 2001 στήν πόλη τῆς Νέας Ὑόρκης, ἡ θύελλα Κατρίνα πού ἔπληξε τή Νέα Ὀρλεάνη, τό Τσουνάμι στήν Ἄπω Ἀνατολή, οἱ πυρκαϊές στήν Ἑλλάδα τό 2007, καί ἐφέτος ἡ προσπάθεια ἀνακουφίσεως τῶν χειμαζομένων ἀνθρώπων, θυμάτων τῆς δραματικῆς οἰκονομικῆς κρίσεως στήν Ἑλλάδα.

    9)  Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τήν Ὀργάνωση Ἀρχιεπίσκοπος Ἰάκωβος Κληροδότημα τῆς Ἡγεσίας τῶν 100, ἡ ὁποία συμπλήρωσε περισσότερα ἀπό 25 ἔτη δράσεως, ἔχοντας προσφέρει 33,025,686 ἑκατομμύρια δολλάρια σέ ζωτικές διακονίες τῆς Ἐκκλησίας. Ἰδιαιτέρας σπουδαιότητος εἶναι ἡ μεγάλη συμβολή τῆς Ἡγεσίας τῶν 100 στή Θεολογική Σχολή μας τοῦ Τιμίου Σταυροῦ. Περισσότερα ἀπό 17,472,217 ἑκατομμύρια δολλάρια ἔχουν προσφερθεῖ τά τελευταῖα δέκα καί πλέον ἔτη γιά τήν οἰκονομική ἀρωγή σέ σπουδαστές ὑποψηφίους γιά τήν ἱερωσύνη, γιά τήν ἀνάπτυξη τῆς Πληροφορικῆς καί Τεχνολογικῆς ὑποδομῆς τῆς Σχολῆς, γιά τήν Βιβλιοθήκη της καί γιά τό  Τμῆμα Ἐπιμορφώσεως καί Διακονίας τοῦ Ἑλληνικοῦ Κολλεγίου / Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.

    10) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τήν Ὀργάνωση «Πίστις: Κληροδότημα γιά τήν Ὀρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό». Ἀπό τό ἔτος ἱδρύσεώς του, τό 2003, προσφέροντας σοβαρή καί ὑπεύθυνη χρηματοδότηση, τό Κληροδότημα Πίστις παρήγαγε ἐντυπωσιακό ἔργο στόν τομέα τῆς προαγωγῆς τῆς Ὀρθοδοξίας καί τοῦ Ἑλληνισμοῦ μέσῳ τῶν διακονιῶν τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς μας καί ἄλλων σημαντικῶν δραστηριοτήτων. Ἀνάμεσα σ’ αὐτές συγκαταλέγεται ἡ συνεχιζομένη ἐργασία γιά τήν παραγωγή τῶν καλυτέρων διδακτικῶν βιβλίων γιά τήν ἐκμάθηση τῆς Ἑλληνικῆς Γλώσσης γιά τά παιδιά μας, ἡ ποικιλία πρωτοποριακῶν ὑποτροφιῶν γιά μεγάλο ἀριθμό προσοντούχων Ἑλληνορθοδόξων σπουδαστῶν ἀπό ὅλη τήν Ἀμερική, ἡ σημαντική ἀρωγή πρός τό Ἰονικό Χωριό, τό εἰδικό πρόγραμμα σέ συνεργασία μέ τό Ἵδρυμα Fulbright, ἡ οὐσιαστική ὑποστήριξη τοῦ σημαντικοῦ Νεανικοῦ  Φεστιβάλ Ρητορικῆς Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἡ παραγωγή ταινιῶν καί DVD’s καί ἡ χορηγία σέ ἐκδηλώσεις σχετιζόμενες μέ πολιτιστικές δραστηριότητες τῆς Ἐκκλησίας καί μέ τήν προώθηση τῶν παγκοσμίων ἀξιῶν τοῦ Ἑλληνισμοῦ.

    11) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τοὐς Ἄρχοντες τοῦ Τάγματος τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου. Οἱ μεθοδικές καί ἄοκνες προσπάθειές τους τά τελευταῖα δέκα ἔτη ἔχουν ἀλλάξει ριζικά τήν προσέγγιση καί τόν χειρισμό θεμελιωδῶν ζητημάτων πού σχετίζονται μέ τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο μας. Ἕνα σημαντικό ἐπίτευγμα τῆς περιόδου 2010-2012 ὑπῆρξε τό ψήφισμα ἀξιοσημείωτων διακηρύξεων περί τῆς ἀναγκαιότητος τῆς θρησκευτικῆς ἐλευθερίας γιά τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο μας ἀπό μείζονα κυβερνητικά καί πολιτικά σώματα στίς Ἡνωμένες Πολιτεῖες. Ἄλλο ἐπίτευγμα πραγματοποιήθηκε τό Νοέμβριο 2010 ὅταν οἱ Ἄρχοντές μας διοργάνωσαν ἕνα πολύ ἐπιτυχές συνέδριο στίς Βρυξέλλες τοῦ Βελγίου μέ θέμα τή θρησκευτική ἐλευθερία.  Τό συνέδριο αὐτό πού ἔλαβε χώρα στό διοικητικό Κέντρο τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως, προσέχθηκε πολύ ἀπό τήν Τουρκική Κυβέρνηση. Πράγματι, εἶναι δύσκολο νά καλύψουμε ἐπαρκῶς ὅλες τίς ἀσταμάτητες δραστηριότητες τῶν Ἀρχόντων μας γιά τή στήριξη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου μας.

    12) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά ἕνα ἐκ τῶν Ἱδρυμάτων μας τό ὁποῖο ἐπιτελεῖ ἀθόρυβο μέν ἀλλά δημιουργικό ἔργο. Τό Προσκύνημα τοῦ Ἁγίου Φωτίου στόν Ἅγιο Αὐγουστῖνο τῆς Φλόριδας, τό ὁποῖο ἑόρτασε ἐφέτος τριάντα ἔτη ζωῆς καί δράσεως, παρέχει λαμπρή μαρτυρία τῆς Ὀρθοδοξίας καί τῆς ἱστορίας τῆς Ἑλληνορθοδόξου Μεταναστεύσεως στήν Ἀμερική σέ πολλές χιλιάδες ἐπισκεπτῶν κάθε χρόνο. Ἀξίζει, ὄντως, νά τό ἐπισκεφθῇ κανείς.

    13)  Εύχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τά παιδιά μας πού, εἰδικώτερα κατά τά τελευταῖα ἔτη, γεμίζουν τίς καλοκαιρινές κατασκηνώσεις μας σ’ ὅλη τήν χώρα καί στό Ἰονικό Χωριό στήν Ἑλλάδα. Εἴμεθα εὐγνώμονες στά παιδιά μας πού ἐπί τριάντα καί πλέον ἔτη συγκεντρώνονται κατά χιλιάδες στό Φεστιβάλ Παραδοσιακῶν Χορῶν στήν Καλιφόρνια, καθώς καί σέ παρόμοια φεστιβάλ στή Νέα Ἰερσέη, Ἀτλάντα, Σικᾶγο καί ἀλλοῦ.

    14) Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τά παιδιά μας καί τούς νέους μας πού λαμβάνουν μέρος μέ αὐξανόμενη συμμετοχή σέ ἀξιέπαινες ἀθλητικές ἐκδηλώσεις, σέ ὅλες τίς Ἱερές Μητροπόλεις μας. Αὐτές οἱ δραστηριότητες κερδίζουν ἔδαφος, καί στά πρόσφατα ἔτη ἐμφανίζουν μιά πιό μεθοδική καί πιό ὑπεύθυνη προσέγγιση, καθώς καί ἕνα καλύτερο καί δυνατότερο συνδυασμό μέ τήν καλλιέργεια τῆς πνευματικότητος στούς κύκλους τῆς νεολαίας μας.

    15)  Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τά παιδιά μας ἀπό ὁλόκληρη τήν Ἀμερική γιά τήν συμμετοχή τους στό Φεστιβάλ Ρητορικῆς Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος. Τό Φεστιβάλ αὐτό ἀποτελεῖ θεσμό ὁ ὁποῖος ἐπί 29 ἔτη, ἀπό τό 1983, ἔχει συγκεντρώσει πανεθνικά τόν ἀπίστευτο ἀριθμό τῶν 60.000 παιδιῶν, ἤ περίπου 2.000 κατά μέσον ὅρο ἐτησίως, παιδιῶν τά ὁποῖα παρουσιάζουν λαμπρή διανόηση μέ ἐντυπωσιακές ἱκανότητες σκέψεως, γραψίματος καί ὁμιλητικῆς εὐχέρειας.

    16)  Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά μιά ἰδιαίτερη ὁμάδα νέων ἀνθρώπων, τήν Ἀρχιεπισκοπική Χορωδία Νέων ἡ ὁποία ἀποτελεῖται ἀπό παιδιά τῶν Σχολείων μας. Ἡ Χορωδία αὐτή πού δημιουργήθηκε περίπου πρό δέκα περίπου ἐτῶν, ἀνέπτυξε ἐκπληκτική μουσική ποιότητα. Λόγῳ τῆς ποιότητος αὐτῆς, ἡ χορωδία ἔδωσε συναυλίες σέ ὑψηλούς καλλιτεχνικούς χώρους ὅπως τό Carnegie Hall καί τό Lincoln Center στή Νέα Ὑόρκη, στόν Λευκό Οἶκο,  ἔκανε δύο ἐμφανίσεις στήν Ἑλλάδα καί πέρυσι, γιά δεύτερη φορά, στό Προεδρικό Μέγαρο στήν Κύπρο, καί στήν ἱστορική Ἐκκλησία τῆς Ἁγίας Εἰρήνης στήν Κωνσταντινούπολη. Ἡ τελευταία αὐτή συναυλία στήν Κωνσταντινούπολη προσεφέρθη μέ σεβασμό καί ἀφοσίωση στόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη μας κ.κ. Βαρθολομαῖο ἐπ’ εὐκαιρίᾳ τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς 20ῆς ἐπετείου του ὡς Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου.

    17)  Εὐχαριστοῦμε τόν Θεό γιά τούς ἀνθρώπους τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας στίς ΗΠΑ οἱ ὁποῖοι στήν περίοδο αὐτή τῶν σοβαρῶν ἐλλείψεων τροφῆς, στέγης καί φαρμάκων στήν Ἑλλάδα, προσέφεραν τή βοήθειά των μέ γενναιοδωρία. Συνεισέφεραν στό «Ταμεῖο Ἀνακουφίσεως γιά τούς Ἀνθρώπους τῆς Ἑλλάδος», συγκεντρώνοντας μέχρι στιγμῆς 966,997 δολλάρια. Ἐξ αὐτῶν, 700,000 δολλάρια ἔχουν δοθεῖ ἤδη ὡς βοήθεια σέ διάφορες ἐκκλησιαστικές ὑπηρεσίες στήν Ἑλλάδα, γνωστές γιά τό καλά  ὀργανωμένο καί ἐκτεταμένο ἔργο τους στήν προσφορά βοήθειας σέ χιλιάδες ἀνθρώπους οἱ ὁποῖοι εὑρίσκονται σέ κατάσταση ἐπειγούσης ἀνάγκης.

    18)  Κλείνω αὐτή τήν ἐπιλεκτική καί περιορισμένη ἀναφορά μου στά πολλά γεγονότα πού ἔλαβαν χώρα μεταξύ τῆς προηγουμένης Κληρικολαϊκῆς καί τῆς ἐφετινῆς 41ης, παραθέτοντας δύο ἀκόμη γεγονότα: Τό πρῶτο εἶναι ἡ ἐπίσκεψη τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Ἀντιπροέδρου τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν Joe Biden τόν παρελθόντα Νοέμβριο στήν Ἀρχιεπισκοπή μας. Ἡ ἐπίσκεψη ἦτο ἐγκάρδια καί εἰλικρινής, διήρκησε περίπου μία ὥρα, καί ἦτο ἡ πρώτη φορά κατά τήν ὁποία ἐν ἐνεργείᾳ Ἀντιπρόεδρος τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν τῆς Ἀμερικῆς ἐπισκέφθηκε τά Γραφεῖα τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἀρχιεπισκοπῆς γιά συνάντηση μέ τόν Ἀρχιεπίσκοπο.

    Ὁ ἴδιος Ἀντιπρόεδρος, ἕνα μήνα ἀργότερα, δηλαδή τόν Δεκέμβριο 2011, ἐπισκέφθηκε τό Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο. Ἡ ἐπίσκεψη ἦτο καί πάλι ἡ πρώτη ἑνός ἐν ἐνεργείᾳ Ἀντιπροέδρου τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν τῆς Ἀμερικῆς στό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο γιά συνάντηση μέ τόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη μας στήν Ἕδρα του. Μετά τή συνάντηση στό Γραφεῖο τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου, ἡ ὁποία διήρκησε περίπου μία ὥρα, ὁ Ἀντιπρόεδρος περιηγήθηκε γιά μία ἀκόμη ὥρα τήν Πατριαρχική Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Γεωργίου στό Φανάρι.

    Οἱ δύο ὡς ἄνω ἀναφερόμενες ἐπισκέψεις δείχνουν μέ πειστικό τρόπο τήν σπουδαιότητα πού ἔχει ἡ Ὀρθοδοξία ὑπό τήν ἡγεσία τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου μας γιά τήν Ἀμερικανική Κυβέρνηση. Ταυτοχρόνως, ὑποδηλώνουν ἔντονα τήν τεράστια εὐθύνη πού ἔχουμε γιά νά προσφέρουμε τήν γνήσια, ὁλοκληρωμένη, καθαρή καί στοργική μαρτυρία τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεώς μας.

    Ἄς μιλήσουμε περισσότερο γι’ αὐτήν ἀναλύοντας τό θέμα τῆς 41ης Συνελεύσεώς μας.

    3. Τό θέμα τῆς Συνελεύσεώς μας

    Τό θέμα τῆς 41ης Συνελεύσεώς μας Ὁ Θεός μᾶς ἐδιάλεξε καί μᾶς ὥρισε νά πορευθοῦμε καί νά φέρουμε καρπό βασίζεται σέ ἕνα σημαντικό βιβλικό χωρίο ἀπό τό κατά Ἰωάννην Εὐαγγέλιο (Ἰωάν. 15:16). Ἄς μελετήσουμε, λοιπόν, πρῶτα περιληπτικά αὐτό τό συγκεκριμένο κείμενο ἐντός τοῦ εὐρυτέρου πλαισίου του.

    Αὐτό τό βιβλικό χωρίο πού ἀποτελεῖται ἀπό τούς λόγους τοῦ Χριστοῦ, Οὐχ ὑμεῖς με ἐξελέξασθε, ἀλλ’ ἐγώ ἐξελεξάμην ὑμᾶς καί ἔθηκα ὑμᾶς ἵνα ὑμεῖς ὑπάγητε καί καρπόν φέρητε (Ἰωάν. 15:16), εἰσάγεται ἀπό τόν Χριστό μέ τήν ἀκόλουθη δήλωσή Του: Ὑμεῖς φίλοι μού ἐστε ἐάν ποιῆτε ἅ ἐγώ ἐντέλλομαι ὑμῖν. Οὐκέτι λέγω ὑμᾶς δούλους, ὅτι ὁ δοῦλος οὐκ οἶδεν τί ποιεῖ αὐτοῦ ὁ κύριος· ὑμᾶς δέ εἴρηκα φίλους, ὅτι πάντα ἅ ἤκουσα παρά τοῦ Πατρός μου ἐγνώρισα ὑμῖν (Ἰωάν. 15:15).

    Μέ τούς λόγους Του αὐτούς ὁ Χριστός θεμελιώνει ἐδῶ δύο ἀλήθειες:

    Πρῶτον, μᾶς ἀποκαλεῖ φίλους Του, ὄχι δούλους Του. Ἡ Ἑλληνική λέξη φίλοι μπορεῖ νά ἑρμηνευθῇ εἴτε ὡς φίλοι εἴτε ὡς ἀγαπημένοι. Ἔτσι, ὁ Χριστός δηλώνει καθαρά ὅτι ἐμεῖς, οἱ μαθητές Του, δέν εἴμεθα δοῦλοι ὑπηρέτες Του, ἀλλά φίλοι Του καί ἀγαπημένοι Του.

    Ἀλλά ὑπάρχει καί μία δεύτερη σημαντική ἀλήθεια στήν παραπάνω δήλωση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Λέγει: ὑμᾶς δέ εἴρηκα φίλους, ὅτι πάντα ἅ ἤκουσα παρά τοῦ Πατρός μου ἐγνώρισα ὑμῖν (Ἰωάν. 15:15). Αὐτή ἡ δήλωση μᾶς ἀνυψώνει ὡς μαθητάς τοῦ Ἰησοῦ σέ ἀνήκουστο ὕψος. Ἀποκαλούμεθα ἀπό τόν Χριστό φίλοι Του διότι μοιράζεται μαζί μας τήν ἀπόλυτη ἀλήθεια τήν ὁποία ἔλαβε ἀπό τόν Θεό Πατέρα. Ἑπομένως, ἀποκαλούμεθα φίλοι καί ἀγαπημένοι ἀπό τόν Υἱό τοῦ Θεοῦ καί ἔχουμε τό προνόμιο νά ἀπολαμβάνουμε τήν μοναδική γνώση τῶν ἀληθειῶν, τίς ὁποῖες ὁ Υἱός ἄκουσε ἀπό τόν Πατέρα στή θεία ὑπερφυσική σφαίρα.

    Σ’ αὐτό τό κομβικό σημεῖο καί ἐντός τῆς ἀνωτέρω συναφείας ἔρχεται ἡ ἐπίσημη δήλωση τοῦ Χριστοῦ ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τή βάση καί τό περιεχόμενο τοῦ θέματος τῆς παρούσης Κληρικολαϊκῆς Συνελεύσεως:  Ὑμᾶς δέ εἴρηκα φίλους... Οὐχ ὑμεῖς με ἐξελέξασθε, ἀλλ’ ἐγώ ἐξελεξάμην ὑμᾶς καί ἔθηκα ὑμᾶς ἵνα ὑμεῖς ὑπάγητε καί καρπόν φέρητε (Ἰωάν. 15:16).

    Ἔχουμε ἐπιλεγεῖ ὡς φίλοι καί ἀγαπημένοι τοῦ Ἰησοῦ μέ σκοπό τήν ἀνάθεση μιᾶς συγκεκριμένης ἀποστολῆς. Ἡ ἀποστολή μας κατ’ οὐσίαν ἔγκειται στή συνέχιση τῆς διακονίας τοῦ Χριστοῦ στή Γῆ, καί σημαίνει νά πορευθοῦμε καί νά φέρουμε καρπό. Ἔχουμε ἐπιλεγεῖ καί ὡρισθεῖ ἀπό τόν Κύριο γιά νά συνεχίσουμε τό ἔργο, τή διακονία καί τή θυσία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ κατά τρόπο ὁ ὁποῖος θά παραγάγῃ καρπό ὁ ὁποῖος θά διαρκέσῃ. Εἶναι φανερό ὅτι σ’ αὐτό τό ἐννοιολογικό πλαίσιο ἡ λέξη καρπός ἔχει βαθειά πνευματική σημασία ἡ ὁποία οὐσιαστικά σχετίζεται μέ αἰώνιες καί ἱερές πραγματικότητες.

    Ὅπως γνωρίζουμε καλά, οἱ Ἀπόστολοι ἄκουσαν τούς λόγους τοῦ Κυρίου οὐχ ὑμεῖς με ἐξελέξασθε, ἀλλ’ ἐγώ ἐξελεξάμην ὑμᾶς καί ἔθηκα ὑμᾶς ἵνα ὑμεῖς ὑπάγητε καί καρπόν φέρητε (Ἰωάν. 15:16), καί μετά ἀπό τήν ἀνάληψή Του καί τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος κατά τήν Πεντηκοστή, ἐπορεύθησαν ὅπως Ἐκεῖνος εἶχε ζητήσει. Ἐπορεύθησαν σέ ἕνα κόσμο ὅπου παρά τήν Pax Romana, τήν ἐξωτερική εἰρήνη τήν ὁποία εἶχε ἐγκαθιδρύσει ἡ Ρωμαϊκή Αὐτοκρατορία, ἔδειχνε καθαρά τά σημάδια μιᾶς πολύμορφης κρίσεως: θρησκευτικῆς, κοινωνικῆς, οἰκονομικῆς καί ἠθικῆς. Ἐπορεύθησαν μή ἔχοντας οἰκονομικά, πολιτικά ἤ πολιτισμικά μέσα. Τό μόνο πού διέθεταν ἦτο ἡ δυνατή πίστη των καί ἡ ἀποφασιστικότητά των νά παραγάγουν καρπό διαδίδοντας τό Εὐαγγέλιο καί παρουσιάζοντας τήν ὑπέροχη ἀλήθεια τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.  Καί παρήγαγαν καί ἔφεραν καρπό παρά τίς πολλές ἐχθρικές δυνάμεις οἱ ὁποῖες τούς πολέμησαν, παρά τούς ἀδυσώπητους διωγμούς, παρά τίς τεράστιες πολιτισμικές, θρησκευτικές καί ἐθνικές διαφορές τίς ὁποῖες ἀντιμετώπισαν. Παρήγαγαν καρπό ἐγκαθιδρύοντας τόν Χριστιανισμό ὡς τήν ἀπόλυτη ἀλήθεια καί θρησκεία καί θεμελιώνοντας τίς Ἐκκλησίες τοῦ Χριστοῦ ὡς ὑπέροχες ἀνθρώπινες κοινότητες σέ ὁλόκληρο τόν Κόσμο. Καί ὁ καρπός των δέν ἐσάπισε, δέν μαράζωσε, ἀλλά εἶναι ζωντανός καί διαρκεῖ ὅπως τούς εἶπε ὁ Χριστός, καί ὅπως τό βιώνουμε, εἴκοσι πλήρεις αἰῶνες μετά ἀπό τόν θάνατό των.

    4. Ἡ Ἀποστολή: Πορεία στόν Κόσμο καί Παραγωγή Καρπῶν

    Εἴκοσι αἰῶνες ἀργότερα, ἀκοῦμε σήμερα τούς ἴδιους λόγους τούς ὁποίους ὁ Κύριος ἀπηύθυνε στούς Ἀποστόλους καί στούς μαθητάς καί ἐκλεκτούς φίλους Του σέ ὅλη τήν διαδρομή τῆς ἱστορίας τῆς Ἐκκλησίας. Εἴμεθα οἱ φίλοι Του, μᾶς διάλεξε καί μᾶς ὥρισε νά πορευθοῦμε καί νά παραγάγουμε καρπό.

    Ποιός ὅμως εἶναι ὁ κόσμος ἐντός τοῦ ὁποίου μᾶς ὥρισε νά πορευθοῦμε καί νά φέρουμε καρπό;

    α) Πρόκειται περί ἑνός κόσμου ὁ ὁποῖος μαστίζεται ἀπό βαθειά καί ἐξαιρετικά ἐπώδυνη καί πολύπλοκη κρίση παγκοσμίως. Ἀνήκουστα ποσοστά ἀνεργίας, ὁλόκληρες χῶρες στά πρόθυρα χρεωκοπίας, ἐκτεταμένες περιοχές καταστροφικῆς πτώχειας, ἐφιαλτικές ἱστορίες πείνας, ἔλλειψη στέγης καί ἰατρικῆς περιθάλψεως καί φαρμάκων ἀποτελοῦν καθημερινά θέματα στίς εἰδήσεις.

    β) Πρόκειται περί ἑνός κόσμου μέ κοινωνικές ἀναταραχές, φανερές ἤ κεκαλυμμένες, λόγῳ κραυγαλέων ἀδικιῶν, φυλετικῶν συγκρούσεων καί ἐλλείψεως ἴσων δικαιωμάτων καί εὐκαιριῶν.

    γ) Πρόκειται περί ἑνός κόσμου ὁ ὁποῖος παρουσιάζει εἰκόνα ἰδεολογικοῦ χάους καί ἰδεολογικῆς ἀπαθείας. ἐδῶ ἔχουμε ἕνα μετα-Μαρξιστικό, μετα-Φροϋδικό καί μετα-μοντέρνο κλίμα, δηλαδή, πρόκειται γιά μία κατάσταση ὅπου οἱ παλιές ἰδεολογίες ἔχουν πεθάνει καί τά ὑπολείμματά τους ἐμφανίζονται καί ἐξαφανίζονται προκαλώντας πλήρη σύγχυση καί μόνιμο ἀποπροσανατολισμό μεταξύ νέων καί ἡλικιωμένων ἀνθρώπων.

    δ) Πρόκειται περί ἑνός κόσμου μετακινήσεων μεγάλου ἀριθμοῦ ἀνθρώπων, πού μεταναστεύουν ἀπό χώρα σέ χώρα, πού πλημμυρίζουν γειτονιές ἤ ἀπόμακρες πολιτεῖες, προκαλώντας ριζικές ἀλλαγές σέ ἐθνικές καί πολιτισμικές ταυτότητες καί ταυτοχρόνως μεταφέρουν τήν θρησκεία τους μέ τίς ἰδιαίτερες παραδόσεις καί τά χαρακτηριστικά των, γεγονός πού δυστυχῶς συχνά παραβλέπεται.

    ε) Πρόκειται περί ἑνός κόσμου ὁ ὁποῖος βασανίζεται ἀπό σοβαρά ἠθικά προβλήματα σέ ἐπίπεδο πρωτόγνωρο γιά τήν ἱστορία. Ἡ κατάχρηση οὐσιῶν, τά ζητήματα σεξουαλικῶν παραπτωμάτων καί ταυτότητος, τά φαινόμενα ἀνθρώπινης ἐκμεταλλεύσεως, ἀδικιῶν, τρομοκρατίας, βίας καί ἀγριότητος ἀποτελοῦν καθημερινά συμβάντα στή ζωή ἑκατομμυρίων ἀνθρώπων σέ ὁλόκληρο τόν κόσμο.

    στ) Πρόκειται περί ἑνός κόσμου στόν ὁποῖον συναντοῦμε τόν μεγαλύτερο στήν ἱστορία ἀριθμό φανατικῶν διαφόρων θρησκειῶν μετερχομένων βία ἤ  ὄχι, ἐνῶ τήν ἴδια στιγμή βιώνουμε τόν πόλεμο ἐναντίον τῆς θρησκείας, ἰδιαιτέρως ἐναντίον τοῦ Χριστιανισμοῦ μέ κάθε διαθέσιμο μέσο.

    Αὐτός εἶναι ὁ κόσμος στόν ὁποῖον ἔχουμε ὡρισθεῖ νά πορευθοῦμε καί νά παραγάγουμε καρπό. Εἶναι ἕνας κόσμος πληγωμένος, πού τελεῖ σέ σύγχυση, ἕνας κατακερματισμένος κόσμος στόν ὁποῖον καλούμεθα νά καλλιεργήσουμε καί νά προσφέρουμε τούς καρπούς τῆς πίστεως, τῆς ἀγάπης, τῆς θεραπείας, τῆς εἰρήνης καί τῆς ἐλπίδος.

    Τό ἔργο εἶναι τεράστιο. Ἀλλά θυμηθῆτε τούς Δώδεκα Ἀποστόλους! Δώδεκα ἁπλοί ἄνθρωποι πού ἀντιμετώπισαν ὁλόκληρο τόν κόσμο καί τελικά τόν κατέκτησαν!

    Τό πεδίο εἶναι ἀνοιχτό γιά μᾶς. Εἶναι ὁ καιρός γιά μᾶς νά ἀκούσουμε τήν θεία φωνή καί νά πορευθοῦμε γιά νά φέρουμε καρπό.

    5. Ὁ Θεός μᾶς ἐδιάλεξε καί μᾶς ὥρισε νά πορευθοῦμε καί νά φέρουμε καρπό.

    α) Καλούμεθα νά παραγάγουμε καρπό στίς ζωές τῶν οἰκογενειῶν τῶν μεικτῶν γάμων. Πορευθῆτε καί φέρετέ τους στόν οἶκο τοῦ Θεοῦ, ἐπανασυνδέστε τους ἤ, ἀναλόγως τῆς περιπτώσεως, συνδέστε τους γιά πρώτη φορά μέ τήν Ἐκκλησία. Φέρνοντας τίς μεικτές οἰκογένειες στήν κοινότητα πίστεως, παράγουμε καρπό καί ἔτσι ἐκπληρώνουμε τήν εἰδική ἀποστολή τήν ὁποία μᾶς ἀνέθεσε ὁ Χριστός. Αὐτός ὁ καρπός εἶναι ἐπειγόντως ἀπαραίτητος ἐάν δέν θέλουμε νά χάσουμε ἀνθρώπους γιά πάντα. Καί σ’ αὐτή τήν περίπτωση, ὅπως καί σέ πολλές ἄλλες, δέν πρέπει νά λησμονοῦμε τί εἶπε ὁ Χριστός στό τέλος τῆς ἐντολῆς τῆς ἀποστολῆς μας:  ἔθηκα ὑμᾶς ἵνα ὑμεῖς ὑπάγητε καί καρπόν φέρητε καί ὁ καρπός ὑμῶν μένει (Ἰωάν. 15:16). Ὁ καρπός πρέπει νά μένῃ, νά διατηρηθῇ, νά καταστῇ μόνιμος.  Οἱ φυσικοί καρποί οἱ ὁποῖοι προέρχονται ἀπό τά δέντρα ζοῦν γιά λίγο χρονικό διάστημα, ὠριμάζουν καί μετά σαπίζουν, δέν διατηροῦνται. Αὐτό δέν συμβαίνει μέ τόν πνευματικό καρπό. Ἐάν καρπός μας εἶναι ἡ σύνδεση οἰκογενειῶν μεικτῶν γάμων μέ τήν Ἐκκλησία, πρέπει νά διαφυλάξουμε αὐτό τόν καρπό, πρέπει νά κρατήσουμε αὐτές τίς οἰκογένειες γιά πάντα στήν ἀγκαλιά τῆς Ἐκκλησίας.

    β) Καλούμεθα νά παραγάγουμε καρπό μεταξύ τῶν παιδιῶν μας, μεταξύ τῶν ἐφήβων μας, μεταξύ τῶν νεαρῶν ἐνηλίκων μας. Πρέπει νά ἀναθεωρήσουμε καί νά ἀναβαθμίσουμε τά προγράμματά μας τῆς θρησκευτικῆς παιδείας, νά μελετήσουμε καί πάλι τίς εὐκαιρίες πού ἔχουμε γιά νά ἑλκύσουμε τούς νεαρούς ἐνηλίκους σέ δημιουργικές δραστηριότητες, ἰδιαιτέρως κοινωνικῆς σημασίας. Νά αὐξήσουμε τίς εὐκαιρίες γιά καλά ὀργανωμένες πολιτιστικές καί ἀθλητικές ἐκδηλώσεις. Νά φέρουμε καρπό καθιερώνοντας κλίμα χαρᾶς καί εἰρήνης μέσα στίς ὁμάδες τῶν παιδιῶν τῶν σχολείων μας. Νά παραγάγουμε καρπό σταθερότητος καί συνδέσεως μέ τόν Θεό μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων σπουδαστῶν μας σέ Κολλέγια καί Πανεπιστήμια καθώς συχνά ἀντιμετωπίζουν προκλήσεις ἀντι-θρησκευτικῶν στάσεων καί διδασκαλιῶν στίς τάξεις τους.

    γ) Καλούμεθα νά παραγάγουμε καρπό στούς χώρους ἐργασίας μας, προσφέροντας ἀποτελεσματικά τήν πίστη μας στούς ἀνθρώπους πού ἐργάζονται μαζί μας σέ ἐπιχειρήσεις, νοσοκομεῖα, καταστήματα, ἀγορές, σχολεῖα, σταθμούς, ἀθλητικά γήπεδα, ἐργοστάσια, σέ κάθε χῶρο καί ἐπάγγελμα. Προσφέροντας ἀποτελεσματικά τήν πίστη μας διά λόγου καί πράξεως, μέ πειστική ὁμιλία, μέ τόν τρόπο ζωῆς καί μέ ἀληθινή Χριστιανική συμπεριφορά.

    δ) Καλούμεθα νά φέρουμε καρπό συγκεντρώνοντας τούς ἀποξενωμένους ἀνθρώπους μας. Πρακτικά, αὐτό σημαίνει νά φέρουμε στήν Ἐκκλησία τούς ἀδελφούς καί τίς ἀδελφές μας πού εἶναι μακρυά ἀπό τόν Χριστό, τό δέντρο τῆς ζωῆς. Τελικά, νά αὐξήσουμε τόν πληθυσμό πού σχετίζεται μέ τήν Ἐκκλησία μας. Στό σημεῖο αὐτό, ἐπιτρέψατέ μου νά ἀναφέρω ἕνα παράδειγμα:

    Τό ἔτος 1986, εἴχαμε ὡς Ἑλληνική Ὀρθόδοξος Ἀρχιεπισκοπή 7,389 βαπτίσεις, 563 χρίσματα ἐκ μεταστροφῆς καί 5,183 γάμους. Εἰκοσιτέσσερα χρόνια ἀργότερα, δηλαδή τό ἔτος 2010, εἴχαμε 6,366 βαπτίσεις, 947 χρίσματα καί 2,709 γάμους. Παρατηρεῖται αὔξηση στόν ἀριθμό χρισμάτων ἐκ μεταστροφῶν, ἀλλά μείωση στόν ἀριθμό βαπτίσεων καί μεγαλύτερη μείωση στόν ἀριθμό γάμων. Οἱ ἀριθμοί αὐτοί δείχνουν μειώσεις τοῦ ἐκκλησιαζομένου Ὀρθοδόξου πληθυσμοῦ οἱ ὁποῖες ἀπαιτοῦν ἄμεση δράση. Ἡ αὔξηση τοῦ ἐκκλησιαζομένου Ὀρθοδόξου πολιτισμοῦ ἀποτελεῖ βεβαίως ἐπείγοντα ἀναγκαῖο καρπό.

    ε) Καλούμεθα νά παραγάγουμε καρπό στόν τομέα τῶν δι-Ὀρθοδόξων σχέσεων στή χώρα μας. Πρό τριετίας, οἱ Προκαθήμενοι ὅλων τῶν Αὐτοκεφάλων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ὁδηγούμενοι ἀπό τήν ἐμπνευσμένη πρωτοβουλία τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου μας κ.κ. Βαρθολομαίου, δημιούργησαν τίς Συνόδους ὅλων τῶν Κανονικῶν Ἐπισκόπων σέ μείζονες γεωγραφικές περιοχές. Μία ἐξ αὐτῶν τῶν περιοχῶν εἶναι ἡ δική μας Σύνοδος τῆς Βορείου καί Κεντρικῆς Ἀμερικῆς ἀποτελουμένη ἀπό περισσότερους ἀπό 60 Κανονικούς Ὀρθοδόξους Ἐπισκόπους. Ὁ σκοπός τῆς Συνόδου εἶναι ἡ ἀρωγή καί ὁ συντονισμός Ὀρθοδόξων δράσεων καί ἡ ἐνίσχυση τῆς Ὀρθοδόξου μαρτυρίας. Ἐδῶ ἔχουμε μιά πολλά ὑποσχόμενη εὐκαιρία παραγωγῆς καρποῦ, διότι ἡ Ἀρχιεπισκοπή μας παίζει σημαντικό ρόλο στή λειτουργία καί ἀποστολή τῆς Συνόδου.

    στ) Καλούμεθα νά φέρουμε καρπό μέ τήν αὔξηση τῆς ὑπευθύνου οἰκονομικῆς συμμετοχῆς (Stewardship) στίς κοινότητές μας. Παρά τήν μεγάλη οἰκονομική πρόοδο τῆς Ὁμογενείας μας, ὑστεροῦμε ἀρκετά στό ζήτημα τῶν εἰσφορῶν πρός τήν Ἐκκλησία μας. Εἴμεθα αἰσθητά χαμηλότερα ἀπό τόν μέσον ὅρο εἰσφορῶν σέ σύγκριση μέ τίς Ρωμαιο-Καθολικές ἤ τίς Διαμαρτυρόμενες Ἐκκλησίες. Ἐδῶ ὑπάρχει ἕνα θέμα τό ὁποῖο πρέπει νά μελετηθῇ καί νά ἀντιμετωπισθῇ μέ μεθοδικό στρατηγικό προγραμματισμό.

    ζ) Καλούμεθα νά παραγάγουμε καρπό λαμβάνοντας σοβαρά ὑπ’ ὄψιν καί ἐνεργῶντας καταλλήλως γιά τή διατήρηση τῶν παγκοσμίων Ἑλληνικῶν θησαυρῶν μας. Ἡ Ἑλληνική Γλώσσα καί ὁ Ἑλληνικός Πολιτισμός πρέπει νά ἀποτελοῦν ἀναπόσπαστα κομμάτια τῶν κοινοτικῶν δραστηριοτήτων μας. Αὐτή εἶναι ὑποχρέωση στήν ἀνθρωπότητα ἡ ὁποία ὑπερβαίνει τά ἐθνικά ὅρια, καθώς οἱ ἀξίες τοῦ Ἑλληνισμοῦ εἶναι πράγματι παγκόσμιες.

    6. Ἐπίλογος

    Ὁ Κύριος εἶπε στούς Ἀποστόλους καί σ’ ἐμᾶς: Οὐχ ὑμεῖς με ἐξελέξασθε, ἀλλ’ ἐγώ ἐξελεξάμην ὑμᾶς καί ἔθηκα ὑμᾶς ἵνα ὑμεῖς ὑπάγητε καί καρπόν φέρητε (Ἰωάν. 15:16). Στήν ἴδια ἀκριβῶς περίσταση καί μέσα στό ἴδιο ἐννοιολογικό πλαίσιο τό ὁποῖο παρουσιάζεται στό κεφάλαιο 15 τοῦ κατά Ἰωάννην Εὐαγγελίου, ὁ Χριστός προσέθεσε ἕναν ἀναπόσπαστο καί μοναδικό ὅρο γιά τήν πραγματοποίηση τοῦ στόχου τῆς παραγωγῆς καρποῦ. Εἶπε στούς μαθητάς καί σ’ ἐμᾶς: Ἐγώ εἰμι ἡ ἄμπελος, ὑμεῖς τά κλήματα. Ὁ μένων ἐν ἐμοί κἀγώ ἐν αὐτῷ οὗτος φέρει καρπόν πολύν, ὅτι χωρίς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν (Ἰωάν: 15:5). Ὁ ἀπαραίτητος ὅρος παραγωγῆς καρποῦ εἶναι νά ὑπάρξῃ πλήρης σύνδεση μέ τόν Χριστό, ὅπως ἀκριβῶς τά κλαδιά εἶναι συνδεδεμένα μέ τήν κληματαριά ἡ ὁποία τά κρατᾶ καί τά τρέφει. Χωρίς Ἐκεῖνον δέν μποροῦμε νά καταφέρουμε τίποτε, δέν ὑπάρχει δυνατότητα νά φέρουμε καρπό. Σέ τελική ἀνάλυση, ἡ μεγάλη τιμή νά ὁρισθοῦμε ἀπό τόν Θεό γιά νά πορευθοῦμε καί νά παραγάγουμε καρπό, σημαίνει νά μείνουμε ἐν Χριστῷ, νά προρευθοῦμε μέ τόν Χριστό, νά ἐργασθοῦμε γιά τόν Χριστό. Ἑνωμένοι μέ Ἐκεῖνον, κατά τόν ἴδιο τρόπο πού τά κλαδιά εἶναι ἄρρηκτα καί οὐσιαστικά ἑνωμένα μέ τήν κληματαριά, θά μπορέσουμε νά πορευθοῦμε καί νά φέρουμε καρπό, πολύ καρπό, ἀκόμη καί σέ ἄγονο ἔδαφος, ἀκόμη καί ὑπό τίς χειρότερες συνθῆκες. Ἡ ἀληθινή προοπτική μας γιά νά φέρουμε καρπούς εἶναι ὁ Χριστός, καί αὐτή ἡ προοπτική δέν ἔχει ὅρια.

    Ἄς μήν καθυστεροῦμε. Ἄς πορευθοῦμε τώρα. Τό πεδίο εἶναι τελείως ἀνοικτό διά τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος ἦτο, εἶναι καί θά εἶναι γιά πάντα μαζί μας.

    * *  *

    Document Actions